Kundeservice: 35102419 (09:00-15:30)

Booking Guide API

Hos oss har du mulighet til å integrere dine IT systemer som datakasse, nettbutikk, crm etc med vårt API. Har du en bedrift og forventer flere daglige vareutsendinger, bør du integrere din bedrift med vårt integrasjonssystem kalt API. Dette bidrar til en smidigere og mer effektiv kommunikasjon mellom våre datasystemer og maskiner, som begge forstår beskjedene som sendes dem imellom når din bedrift mottar en ordre.

5 gode grunner til å bruke API:

  • Du bestemmer selv når du vil hente og sende informasjon, som alltid er oppdatert
  • Det skaper en bedre kundeopplevelse, særlig for deg som har nettbutikk
  • Du får full oversikt over dine bestillinger og kostnader rett inn i ditt system; du trenger ikke å logge deg inn i vår nettbutikk
  • Det er kostnadsfritt å benytte seg av vårt API
  • Veien fra bestilling til status på forsendelse går mye raskere

Dokumentasjon for API'et til Pakkepost finnes her: Pakkepost API Doc

I denne portalen ligger den tekniske dokumentasjonen som trenges for å ta i bruk APIet.

Det ligger 2 forskjellige abonnement, en for test som er åpen til alle for testing og en til produksjon som må godkjennes av Pakkepost AS etter at kunde har testet OK i testmiljø. Kunde trenger brukernavn, passord og riktig autentiseringsnøkkel før noe kan sendes til produksjon.

Selve prosessen er følgende:

1) Kunden som ønsker å begynne å benytte APIet må registrere seg i Pakkepost først da kunden trenger "userId" fra Pakkepost.
2) Kunden sender et request mot API url som for eksempel:

[
{
"userId": 863,
"senderName": "Tony Olsen",
"senderAddressLine": "Testgata",
"senderAddressLineNumber": "22",
"senderPostalCode": "2019",
"senderCity": "Oslo",
"senderReference": "Ref",
"senderEmail": "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.",
"senderPhoneNumber": 43322233,
"recipientName": "Steinar Hansen",
"recipientAddressLine": "Bythaugveien",
"recipientAddressLineNumber": "63",
"recipientPostalCode": "2019",
"recipientCity": "Stavanger",
"recipientReference": "ref",
"recipientPhoneNumber": "44433322",
"recipientEmail": "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.",
"productId": 153,
"additionalServices": "hjemlevering",
"numberOfPackages": 1
},
{
"userId": 863,
"senderName": "John Olsen",
"senderAddressLine": "Testgata",
"senderAddressLineNumber": "22",
"senderPostalCode": "2019",
"senderCity": "Oslo",
"senderReference": "Ref",
"senderEmail": "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.",
"senderPhoneNumber": 43322233,
"recipientName": "Steinar Hansen",
"recipientAddressLine": "Bythaugveien",
"recipientAddressLineNumber": "63",
"recipientPostalCode": "2019",
"recipientCity": "Stavanger",
"recipientReference": "ref",
"recipientPhoneNumber": "44433322",
"recipientEmail": "Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.",
"productId": 2006,
"additionalServices": "",
"numberOfPackages": 3
}
]


3) Da får kunde en Dintero betalingslenke med riktig beløp, etter at kunden har betalt så sendes alle sendingene via Pakkepost.no og ordren blir registrert under "Mine Sider" på pakkepost.no

Har du ikke konto? Registrer deg

Logg inn